Am călătorit peste 3.500 de kilometri pentru a-l întâlni pe Renault Rafale, pe meleaguri spaniole fierbinți, la Sevilia, cumva intuind că va merita efortul. Și nu m-am înșelat. Noua „navă amiral” a constructorului francez este mult mai mult decât știam despre Renault.
Renault Rafale este diferit. Și nu numai față de frații săi Renault, dar se remarcă și între modelele din segment. Atrage și fascinează de la prima vedere, nu te lasă indiferent. Și îți transmite mesajul clar că este aici pentru „a cuceri”: public, segmente, piețe…
Pentru că este frumos, în primul rând, un atribut pe care nimeni nu i-l poate nega. Cu liniile sale precise, atât de frumos desenate, și conturul SF imaginat de Gilles Vidal, responsabilul de design al „Casei” Renault (pentru ca pare un model ce descinde de pe podiumurile de prezentare).
10 lucruri pe care ai vrea să le știi despre Renault Rafale, noul model flagship al brandului francez.
Rafale, o legendă a aviației franceze
Numele Rafale nu este întâmplător și vine cu o moștenire incredibilă, fiind acela al unei aeronave legendare din anii ’30: Caudron-Renault Rafale, care a atins viteza record de 445km/h în 1934.
Este totodată un nume indisolubil legat de performanțe feminine – pot menționa cel puțin 2 nume de aviatoare celebre ce bătut recorduri în anii ’30, la bordul unor aeronave Rafale: Hélène Boucher (record de viteză în 1934) și Madeleine Charnaux (recorduri de viteză și de altitudine, în duo, dar și solo ulterior).
Design-ul uluitor
Renault a intrat într-o nouă eră din punct de vedere a limbajului vizual. Și asta se observă de la prima vedere. Un SUV-coupé puternic, cu un design sportiv și original. E o chestie ce ține de gust, absolut, dar de trecut neobservat nu va trece niciodată.
Grila cu „diamante”
Renault Rafale beneficiază de o grilă unică, a cărei structură a fost creată folosind Inteligența Artificială într-un soft de modelare parametrică (ca și în cazul proiectării stadionului olimpic din Beijing). Ea este alcătuită dintr-o multitudine de diamante, ce creează un spațiu tridimensional în jurul logoului Renault din mijloc.
Albastru Alpine
Recunosc, sunt în perioada „albastru”, în care ador absolut orice în această culoare… dar nuanța Alpine, chiar nu are cum sa îți displacă. Albastru Alpine este culoare de caroserie vedetă pe Renault Rafale, aceasta fiind o premieră și arătând absolut fabulos, un albastru care face de rușine cel mai frumos cer senin și cea mai limpede apă a mării.
Îmi place mult aspectul mat – satinat pe care-l conferă caroseriei și se pare că nici nu este atât de pretențios ca în cazul celorlalte vopsele mate. Lacul folosit este unul special dezvoltat, fiind rezistent la razele UV (și cât de important devine asta în verile caniculare de la noi, când mașina stă ore în șir în soarele orbitor), rezistent la rolele de spălare și alte agresiuni cotidiene (să nu găsești mici zgârieturi în fiecare zi).
Solarbay, plafonul vitrat inovator
Cum pășești în interiorul modelului Renault Rafale, indiferent de calitatea pe care ți-o asumi, de șofer sau pasager, rămâi impresionat de suprafața vitrată a plafonului. Purtând denumirea de Solarbay, acest plafon incorporează un sistem activ care opacizează complet sau oferă transparență completă segmentelor din care este compus, adică permite sau obturează total sau doar în zonele în care îți dorești intrarea razelor soarelui.
Plafonul poate fi controlat prin comutator sau prin voce, folosind Google Assistant, existând 4 setări posibile: complet luminat, complet întunecat, luminat în față și întunecat în spate sau invers.
Scaunele sport ultra confortabile
Nu am stat să analizez atent interiorul înainte de a mă urca la volan, dar am simțit atenția cu care au fost concepute scaunele. Inspirate din competițiile în care Renault este foarte prezent, au o susținere laterală, pe care am apreciat-o în mod deosebit pe drumurile șerpuite din jurul Seviliei, unde au avut loc testele.
Rafale stă foarte bine pe viraje, iar motorul full-hybrid pe benzină de 200 CP îți permite să te bucuri la maxim de astfel de drumuri. Am avut și norocul (sau măiestria celor de la Renault în alegerea traseului) de drumuri absolut pustii, pentru a profita și testa întregul arsenal de atuuri al noului SUV Renault, dar mai ales modul Sport, care schimbă practic mașina – dintr-o navă amiral ce acostează lin într-un port luxos, într-o alergătoare profesionistă.
Fără piele, doar materiale naturale
Am aflat cu ocazia testului că Renault și-a fixat un obiectiv admirabil – no leather, pentru 2024, pe care îl reafirmă odată cu lansarea Rafale.
Volanul, scaunele, bordul sunt acoperite cu materiale naturale sau într-o mare proporție reciclate.
De fapt, acesta ar fi fost primul lucru pe care l-aș fi menționat, dar am vrut să construiesc suspansul: ardezia folosită în habitaclu! Da, exact, ardezia aceea ce costă mult, dar transformă total baia, bucătăria, orice perete din casă. La fel, transformă și bordul în partea pasagerului, pe care-l îmbracă într-un mod complet inedit. Este vorba despre o foaie extrem de subțire de ardezie, rașchetată atât de subțire încât reușește să se muleze perfect pe formele bordului.
Un alt material interesant, pe care l-am mai întâlnit însă, fiind foarte apreciat în ultima vreme în industria auto, este pluta. De data aceasta, vopsită în negru și acoperind plașa de bord, cu un dublu rol – decorativ și de a opri reflexia luminii.
Semicercurile înlocuite de linii diagonale
Ecranele de bord sunt spectaculoase și-ți creează impresia de navă spațială, la prima vedere. Dar toate detaliile au fost puse la punct pentru a facilita sarcinile șoferului și a-l ajuta.
Un detaliu fascinant, care mi-a rămas în memorie, este linia diagonală care a înlocuit semicercul uzual pentru turometru și vitezometru, aceasta își schimbă culoarea atunci când motorul crește turația sau mașina accelerează.
Impresii de la volanul Renault Rafale
Am lăsat la urmă impresiile mele legate de senzațiile la volanul noului Rafale. Există un cuvânt pentru a caracteriza scurta noastră interacțiune (mi-a părut scurtă pentru că a fost foarte plăcută) și acesta este genial. M-am simțit genial la volan, safe & plină de “curaj” pentru că mașina asta îți dă încredere sa abordezi orice traseu.
Și ca să ilustrez senzația de încredere pe care o ai la volanul noului Renault Rafale, îți spun doar atât: mașina vine cu 32 de sisteme avansate de asistență la condus, împărțite în trei categorii: conducere, siguranță și parcare.
Portretul robot al viitorului posesor / posesoare de Renault Rafale
Nu cred că există o tipologie unică de viitor posesor de Renault Rafale. Asta și pentru că mașina aceasta are atâtea valențe…
Vor fi sigur interesate și cucerite de Rafale persoanele care se ghidează după dictonul „viața este prea scurtă pentru a te înconjura de lucruri urâte”, dar și familii mai mici sau mai mari interesate de spațiu (Rafale oferă din belșug), confort, siguranță și performanțe.
O altă tipologie de cumpărător (posesor) este persoana care vrea șă își afirme statutul prin mașina pe care o conduce, o persoană pentru care imaginea este importantă.
Nu există o vârstă pentru Renault Rafale pentru că mașina are puțin din fiecare ingredient care contează…
Bineînteles, argumentul final va fi cel financiar. Renault Rafale este pentru moment disponibil doar în versiunea full hybrid de 200 CP și tracțiune față, cu un preț de pornire de 39.900 euro cu TVA inclus (pentru echiparea Techno). Pentru nivelul de echipare Esprit Alpine, cel testat și de noi la Sevilia, mai adaugi câte ceva, având un preț de pornire de 44.400 euro cu TVA inclus.