Specialiștii Pirelli ne spun cele 5 reguli de bază pentru a conduce în siguranță pe zăpadă. Ar fi bine să le respectăm toate, oamenii știu ce spun!
Ninsoarea poate fi relaxantă… dacă o privești din interiorul cald și confortabil al căminului și nu trebuie să ieși sau să conduci!
Aderența pe zăpadă sau gheață este aproape de zero. Chiar și cea mai ușoară manevră sau frânare la viteză scăzută poate deveni riscantă. De aceea, este important să ne echipăm mașina corespunzător, cu pneuri de iarnă de calitate, eficiente, dar și să cunoaștem câteva reguli de bază.
În ceea ce privește anvelopele de iarnă, acestea trebuie montate pe toate cele 4 roți. De asemenea, trebuie monitorizată constant presiunea aerului în pneuri și gradul de uzură. Pentru a evita orice surpriză neplăcută.
Cât privește cele 5 reguli de bază pentru a conduce în siguranță pe zăpadă, iată recomandările specialiștilor Pirelli:
PRIVIREA LA DRUM
Primul pas este analiza conditiilor de drum. Anvelopele de iarnă constituie un ajutor prețios pe durata sezonului rece, atât pe carosabil uscat cât și pe pe drumuri cu noroi. Amestecul de cauciuc al anvelopelor de iarnă devine eficient atunci când temperaturile scad sub 7°C, anvelopele « agățându-se » mai bine la suprafața de rulare. Performanțele lor de top se observă pe zăpadă și gheață, dar prudența este cuvântul de ordine.
Riscurile scad dacă mergi cu viteză constantă pe zăpadă. Dar ce faci dacă trebuie să frânezi brusc? Sau ai nimerit neașteptat o porțiune acoperită cu gheață? În condiții de iarnă trebuie să firi atentă în permanență pentru a nu fi luată prin surprindere.
PLANIFICĂ ÎN AVANS
În condiții de aderență scăzută, distanțele de frânare sunt mai mari, iar tracțiunea și controlul scad. În consecință, o situație de urgență împlică riscuri crescute. Menține distanța de siguranță față de vehiculul din față și redu viteza cât mai mult, mai ales pe drumurile virajate.
AI GRIJĂ LA PATINARE
Coborârea unui drum în pantă acoperit de zăpadă este întotdeauna riscantă. Aderența scăzută împreună cu masa vehiculului generează o anumită forță de inerție și induce un efect de patinare care crește distanța de frânare. Și cu cât mașina este mai grea cu atât riscurile cresc. De aceea chiar și SUV-urile și mașinile de teren cu tracțiune integrală trebuie echipate cu anvelope de iarnă.
Încearcă să folosești cât mai mult frâna de motor!
EVITĂ ȘLEAURILE
În cazul în care stratul de zăpadă este proaspăt, este de preferat să nu mergi pe urmele vehiculelor care au trecut înainte.
Pe zăpadă proaspătă și abundentă se formează șleaurile, care limitează manevrele și „țin” mașina, împiedicându-ți manevrele în caz de nevoie.
ACȚIONEAZĂ CU DELICATEȚE
Din cauza aderenței scăzute, toate manevrele trebuie să fie delicate. Dacă tragi de volan brusc, de exemplu, pneurile nu vor reuși să impună modificarea direcției necesare, rezultând subvirarea vehiculului. Cu alte cuvinte, tu virezi la dreapta sau la stânga, dar mașina merge tot înainte.
Pirelli are o gamă largă de anvelope de iarnă, adaptate tuturor tipurilor de vehicule și nevoi de deplasare. Poți alege unul dintre cele 4 modele Cinturato Winter, Winter Sottozero, Ice Zero și Ice Zero R (destinate condițiilor din tările nordice), inclusiv în varianta RunFlat. De altfel, este foarte simplu să afli ce anvelope Pirelli ți se potrivesc mașinii tale, folosind configuratorul special.