Pentru că nu știu foarte mulți de contribuția Berthei Benz la emanciparea femeilor la începutul secolului trecut, dar și în marea invenție a soțului său, acest articol este despre ea…
… și despre un accesoriu indispensabil la volan, în special în acele vremuri – pălăria.
Bertha Benz a condus autoturismul patentat de soțul său, Carl Benz, încă din prima zi. Iar în vara anului 1888 a făcut prima călătorie pe distanță lungă la volanul unui autoturism. Fiind vorba de un autoturism decapotat cu 3 roți, singura protecție împotriva elementelor naturii i-a fost pălăria.
Schițe și desene din acea perioadă o redau pe Bertha Benz la volan sau alături de autoturism purtând o pălărie cu boruri largi, bine fixată cu o eșarfă.
Faptul că imaginea femeii elegante la volanul mașinii s-a impus la începutul secolului 20 a avut un impact important în emanciparea acesteia în viața de zi cu zi. Iar acest trend a fost imprimat de Bertha Benz, cea care a “pavat” calea soțului său spre marea invenție a vieții sale – autoturismul.
Vehiculele au început însă să prindă viteză, iar pălăriile cu boruri largi deveniseră periculoase la volan. Curentul de aer le împingea în spate, revenind violent înapoi…
Femeile însă s-au adaptat, păstrându-și eleganța la volan și schimbând doar stilul pălăriilor. Între 1920 și 1930, se purtau pălăriile strâmte, în formă de clopot. Acestea împreună cu tunsoarea bob le-au oferit femeilor oportunitatea de a-și sublinia încrederea în sine.
În acele vremuri, în Germania, exista o meserie aparte, aceea de a confecționa pălării de damă. Pentru că nu mergeai să îți cumperi o pălărie. Ea era confecționată special, pe măsură, după un design potrivit pentru fiecare.
Odată cu dezvoltarea autoturismelor cu habitaclu acoperit, pălăriile și-au pierdut din caracterul funcțional și din importanță la volan.
O pălărie rămâne însă un simbol al stilului la volan, atât pentru femei cât și pentru bărbați, putând fi observate și admirate mai ales în cadrul concursurilor de eleganță auto și a evenimentelor ce reunesc mașini de epocă.