Alex Filip, Renault Clio R3T și 4 kilometri de probă specială pe macadam. Adică o experiență de neuitat.
Pe lista lucrurilor de bifat cel puțin o data în viață se află numeroase experiențe extreme la care avem oarecum acces (costisitoare, e adevărat, dar posibile), dar și câteva « rezervate » celor cu adevărat norocoși.
O astfel de experiență exclusivistă este aceea de copilot într-o mașină de raliu… Și am avut șansa de a o încerca de mai multe ori, în dreapta unor piloți diferiți, mai ales ca stil de pilotaj, în mașini diferite ca performanțe, atât pe macadam (pe drumuri de pământ), cât și pe asfalt.
Ce mai recentă experiență de copilot a fost în dreapta lui Alex Filip, de două ori campion național, și a fost mai mult decât specială pentru că el este și primul pilot alături de care am descoperit senzațiile tari dintr-o mașină de raliu… se întâmpla cu 8 ani în urmă, la bordul unui model de suflet pentru mine – Citroen C2R2.
Dar să revenim la experiența recentă, din acest weekend. Alex Filip a concurat la Sibiu Rally Romania, un festival dedicat mașinilor clasice și de curse, unde a și câștigat la categoria sa.
Modelul pe care îl pilotează acum Alex Filip este un Renault Clio R3T, mult mai puternic și performant. Testele s-au desfășurat la Apoldul de Sus, lângă Sibiu, în via Gorgandin (deliciosul vin pe care evident nici nu l-am gustat dorindu-mi foarte tare experiența de copilot). Traseul pe macadam, printre rândurile de viță de vie, este absolut spectaculos.
Minutele în mașina de raliu se scurg cu repeziciune, la fel de rapid precum ți se schimbă și peisajul în fața ochilor. În interiorul mașinii este foarte cald (binențeles că nu există aer condiționat), temperatura poate ajunge și la 50 de grade, iar combinezonul, cagula, casca și mănușile, precum și tot harnașamentul de centuri, care te țin strâns lipită de scaun, absolut obligatorii pentru siguranță, nu fac mai ușor de suportat aceste temperaturi, dimpotrivă.
Există însă ceva, nu știu să explic în cuvinte ce, probabil adrenalina, plăcerea și bucuria experienței, care te fac să uiți de căldura sufocantă. Din momentul în care mașina a demarat, uiți complet de temperaturi, te concentrezi doar pe ceea ce se petrece în fața ta.
O astfel de experiență este mult mai spectaculoasă pe macadam decât pe asfalt. Cel puțin mie îmi place mai mult. Pe asfalt, accelerațiile și frânările sunt mai brutale, în schimb, pe macadam mașina derapează permanent. Abordarea virajelor este și ea complet diferită pe cele două suprafețe și mie îmi place mult mai mult senzația pe care o ai în mașină pe macadam.
Alex Filip concurează în raliuri din 2003, are două titluri de campion național la categoria 2WD (mașini cu tracțiune pe două roți) și de câteva sezoane concurează în competițiile internaționale precum Campionatul European de Raliuri sau Tour European Rally. Și reușește să transmită această experiență și persoanei care stă pe scaunul din dreapta.
Alex îți insuflă încredere prin tot ceea ce face: din momentul în care îți prezintă mașina de raliu, înainte să te echipezi și până la abordarea traseului într-o manieră extrem de spectaculoasă și rapidă.
Alături de un pilot bun, nu te simți niciodată în nesiguranță. El face lucrurile să pară atât de simple – o cheie, a pornit, apoi o manșă (schimbătorul de viteze secvențial) pe care o atinge din când în când, volanul (mai mic și mai simplu decât cel al mașinilor de stradă) pe care nu îl bruschează niciodată, mișcându-l dreapta – stânga foarte ușor… și gata, ai zice! Doar un nor de praf în urma mașinii și un sunet încântător (pentru mine cel puțin) de motor.
Un cuvânt care să sintetizeze „my Renault co-driving experience” alături de Alex Filip din weekend-ul trecut? Senzațional! Mulțumesc, Alex!