Să conduci în spatele sau chiar în fața unui camion poate fi un motiv de panică uneori. Este important să ții cont de dimensiunile acestui vehicul indiferent de manevrele pe care vrei să le faci.
Să conduci în spatele unui camion nu este neapărat cel mai plăcut lucru atunci când ești la volan. Ai o vizibilitate redusă în față, “spray” mai mult în cazul în care plouă și asta e și mai complicat pe drumurile de la noi, ținând cont că apa aruncată este extrem de murdară, și o ușoară teamă poate, ținând cont de dimensiunile mașinii.
Nu ar trebui să-ți faci însă griji prea mari și să-ți depășești teama de a rula în preajma unui camion. Iată și câteva sfaturi, pe care le-am primit de la prietenii noștri de la infotrucker.ro, și care te pot ajuta în trafic.
Conform legislației care guvernează circulația camioanelor pe drumurile publice din Europa, aceste vehicule sunt limitate la 90 km/h, pe toate tipurile de drumuri, inclusiv pe autostradă, așa că ține cont de asta și nu rula cu viteză mică în preajma lui.
De asemenea, în cazul în care camionul nu are numere de România, sau din țara în care tocmai de afli, s-ar putea să circule și mai prudent pentru că nu cunoaște drumurile. Asigură-te că ai suficient spațiu de manevră în cazul în care vrei să te angajezi într-o depășire.
Asigură-te tot timpul că șoferul camionului te vede în oglinzi. Este prima regulă și, poate, cea mai importantă.
Păstrează o distanță suficient de mare, de preferat viteza cu care rulezi înmulțită cu 2 sau chiar 3. (ex. 90 km/h x 2 = 180 m). Ține cont de faptul că șoferul unui camion nu poate vedea nimic în primii 10 metri din spatele acestuia.
Absolut niciodată nu depăși un camion pe partea dreaptă. Este cea mai periculoasă manevră.
Dacă din întâmplare ajungi pe această parte, însearcă pe cât posibil s-o părăsești cât mai repede, căci pe acestă parte, camionul are cele mai multe unghiuri moarte.
De altfel, un camion are foarte multe unghiuri moarte (peste 70% unghiuri moarte), iar cu cât lungimea sa este mai mare, cu atât acestea sunt mai multe.
Așa că păstrează-ți calmul, păstrează o distanță ceva mai mare față de camion și sigur va realiza rapid că ești în spatele său.
Dacă rulezi în spatele unui camion, fii atentă la luminile sale de semnalizare pentru a înțelege intenția șoferului. Dacă semnalizează o manevră, lasă-l s-o execute, fără a-l incomoda.
Manevrabilitatea unui camion nu este atât de facilă ca a unui turism. Ține cont de acest lucru atunci când circuli pe un drum cu două sau mai multe benzi pe sens. Camionul are nevoie de un spațiu mai mare pentru depășiri, pentru a trece de pe o bandă pe alta. Poate apărea și un balans al semiremorcii, în funcție de încărcătură.
Dacă plouă, cantintatea de apă aruncată în spate de un camion este mult mai mare decât la un turism. Poți evita lipsa de vizibilitate păstrând o distanță mai mare față de camion. Ajustează această distanță în funcție de condițiile meteo și de nivelul precipitaților.
Atenție la sensurile giratorii. Este de preferat să intri înaintea sau în spatele camionului. Niciodată în paralel cu el. Sunt șanse mari ca acesta să te agațe cu semiremorca.
Dacă vezi un incident în trafic și ai o coloană de mașini oprite, îți recomandăm să aprinzi avariile dacă ai un camion în spate. Astfel șoferul poate anticipa problema și frâna progresiv. Un camion, mai ales dacă este încărcat, are nevoie de o distanță mai mare de frânare.
Așa cum spuneam la început, camioanele sunt limitate la 90 km/h. Dacă te depășește un camion este drăguț să-i dai o mână de ajutor și să reduci din viteză, mai ales dacă nu te grăbești.
Un șofer de camion are întotdeauna nevoie de mai mult spațiu de manevră și are multe puncte fără vizibilitate. Aplicând câteva reguli simple și de bun simț traficul rutier este mult mai sigur. Încearcă să te pui întotdeauna și în locul său.
Până la urmă important este ca toată lumea să ajungă în siguranță acasă.