Laia Sanz s-a aflat printre alți 85 de piloți care s-au luat la trântă cu Dakar-ul în 2018 la clasa moto.
Și, după mai bine de 9.000 de kilometri parcurși prin Peru, Argentina și Chile, aceasta a reușit să termine pe poziția a 12-a la general fiind și cea mai bine clasată femeie în ediția cu numărul 40 a legendarului rally raid.
După 14 etape agonizante care au scos din joc mulți rideri bine cotați, Laia Sanz a terminat cel de-al 8-lea Dakar din carieră la o aruncătură de băț de cel mai bun rezultat din carieră, locul 9 la general înregistrat în urmă cu trei ani.
Reprezentanta Spaniei a dovedit din nou că știe cum să gestioneze o provocare de asemenea magnitudine, ajungând la finele fiecărei etape printre primii 20 de rideri ceea ce i-a permis ca, la final, să se laude cu o clasare pe poziția a 12-a, adică prima femeie după 11 bărbați.
„Sunt foarte fericită că am ajuns la sosire în cel de-al 8-lea Dakar în care am luat parte. Cred că a fost un Dakar mai greu dar, cu toate acestea, unul foarte frumos, fapt pentru care trebuie să mulțumesc organizatorilor care au pus la punct această rută.” – Laia Sanz
La final, mai puțin de 20 de minute au despărțit-o pe Laia de o repetare a performanței istorice din 2015 care a reprezentat și cea mai bună clasare reușită vreodată de o femeie la Dakar în clasa Moto.
Cum ea își setase ca țintă o clasare în top 15, obiectivul a fost atins cu desăvârșire însă, ca orice sportiv, aceasta se gândește la ce-ar fi fost posibil dacă nu ar fi suferit două căzături. Prima, din etapa a 10-a, a făcut-o să piardă timp deoarece a deteriorat sistemul GPS al motocicletei însă mai urât a fost incidentul din ziua următoare pe parcursul probei Fiambala.
„Aceea a fost proba care nu mi-a plăcut din acest Dakar și acolo am pierdut șansele de a mă clasa în Top 10. Asta pentru că am pornit după primii zece competitori de la clasa Auto și primii cinci de la clasa Camion, ceea ce se traduce printr-o suprafață de rulare foarte dificilă pentru cei de la Moto care trebuie să descurce cu urmele lăsate de ceilalți participanți. Din cauza oboselii, a venit și căzătura și, deoarece adversarii mei nu au avut astfel de probleme, am pierdut cam 20 de minute în raport cu ei doar în acea zi.” – Laia Sanz
A doua căzătură a marcat-o și fizic pe reprezentanta echipei de uzină KTM care a continuat să alerge cu dureri profunde de spate și la o mână. Sportiva în vârstă de 32 de ani a ajuns însă la sosire, ajutată și de amintirile celui mai frumos moment din acest Dakar – străbaterea dunelor din Peru.
Peste toate, însă, a contat pregătirea fizică pentru Sanz, element care face diferența în condițiile extreme de temperatură sau altitudine pe care ți le aruncă în față Dakar-ul.
Cum s-a pregătit Laia Sanz pentru Dakar
Totul a început încă de anul trecut iar programul Laiei a fost, poate, unul atipic dacă luăm în considerare competiția pentru care se pregătea. Sanz a ales schiul alpin pentru care s-a dus în Pirinei. Asta a ajutat-o să se pună la punct cu două elemente ale raliului: navigația și modul în care înfrunți singurătatea. În plus, a ajutat-o și altitudinea ridicată.
„Mă ajută să mă concentrez. Antrenamentul la înălțime este foarte folositor în cazul formatului actual al Dakar-ului iar schiul alpin mă ajută să-mi antrenez toate patru membrele. Cu cât simt că sunt mai bine pregătită din punct de vedere fizic, cu atât îmi crește și încrederea în sine și forța mentală.” – Laia Sanz
În plus, Laia s-a antrenat și în sala de sport din apropierea casei unde a ales mereu serii scurte de antrenament – maximum 60-70 de minute.
Ținta a fost mereu ca pauzele să fie minime între repetări, pentru un exercițiu intens. Un exercițiu care s-a evidențiat în programul Laiei a fost „Sperietoarea”: ideea este să faci mici sărituri în timp ce împingi o greutate în sus și în față ceea ce îți antrenează mușchii spatelui, brațelor dar și ale picioarelor.
Peste toate acestea a venit exercițiul pe motocicletă căci un exemplar pregătit pentru a participa la Dakar este mult mai greoi decât o motocicletă normală și-ți pune la încercare tot corpul.
În plus, un element-cheie cu care Laia a trebuit să se pună la punct a fost să-și antreneze corpul pentru dieta pe care avea să o urmeze în timpul raliului căci, pe parcursul probelor (care ajung să dureze până la opt ore!), sportivi primesc doar lichide.
Astfel, planul Laiei a fost destul de simplu: și-a făcut, în avans, sandvișuri pe care le-a mâncat înaintea probelor sau în timpul realimentării ca să evite situația neplăcută de la prima participare când a slăbit șapte kilograme din cauza lipsei de mâncare.
Pe Laia Sanz începutul anului 2019 o va găsi tot în America de Sud pentru o nouă ediție de poveste a Raliului Dakar. Și, cu siguranță, îți vom povesti și noi despre asta.