Featured

Renault electrifica turneul de tenis de la Roland-Garros

Ca partener premium al turneului de tenis de la...

Dacia deschide comenzile pentru noul Spring

Noul Spring, modelul electric emblematic al mărcii Dacia, prezentat...

Pirelli extinde gama Elect cu două noi pneuri P Zero pentru Porsche Taycan

Pirelli P Zero R și P Zero Trofeo RS...

Cum se antrenează Laia Sanz, cea mai rapidă femeie din Raliul Dakar

Laia Sanz s-a aflat printre alți 85 de piloți care s-au luat la trântă cu Dakar-ul în 2018 la clasa moto.

Și, după mai bine de 9.000 de kilometri parcurși prin Peru, Argentina și Chile, aceasta a reușit să termine pe poziția a 12-a la general fiind și cea mai bine clasată femeie în ediția cu numărul 40 a legendarului rally raid.

După 14 etape agonizante care au scos din joc mulți rideri bine cotați, Laia Sanz a terminat cel de-al 8-lea Dakar din carieră la o aruncătură de băț de cel mai bun rezultat din carieră, locul 9 la general înregistrat în urmă cu trei ani.

Reprezentanta Spaniei a dovedit din nou că știe cum să gestioneze o provocare de asemenea magnitudine, ajungând la finele fiecărei etape printre primii 20 de rideri ceea ce i-a permis ca, la final, să se laude cu o clasare pe poziția a 12-a, adică prima femeie după 11 bărbați.

„Sunt foarte fericită că am ajuns la sosire în cel de-al 8-lea Dakar în care am luat parte. Cred că a fost un Dakar mai greu dar, cu toate acestea, unul foarte frumos, fapt pentru care trebuie să mulțumesc organizatorilor care au pus la punct această rută.” – Laia Sanz

La final, mai puțin de 20 de minute au despărțit-o pe Laia de o repetare a performanței istorice din 2015 care a reprezentat și cea mai bună clasare reușită vreodată de o femeie la Dakar în clasa Moto.

Cum ea își setase ca țintă o clasare în top 15, obiectivul a fost atins cu desăvârșire însă, ca orice sportiv, aceasta se gândește la ce-ar fi fost posibil dacă nu ar fi suferit două căzături. Prima, din etapa a 10-a, a făcut-o să piardă timp deoarece a deteriorat sistemul GPS al motocicletei însă mai urât a fost incidentul din ziua următoare pe parcursul probei Fiambala.

„Aceea a fost proba care nu mi-a plăcut din acest Dakar și acolo am pierdut șansele de a mă clasa în Top 10. Asta pentru că am pornit după primii zece competitori de la clasa Auto și primii cinci de la clasa Camion, ceea ce se traduce printr-o suprafață de rulare foarte dificilă pentru cei de la Moto care trebuie să descurce cu urmele lăsate de ceilalți participanți. Din cauza oboselii, a venit și căzătura și, deoarece adversarii mei nu au avut astfel de probleme, am pierdut cam 20 de minute în raport cu ei doar în acea zi.” – Laia Sanz

A doua căzătură a marcat-o și fizic pe reprezentanta echipei de uzină KTM care a continuat să alerge cu dureri profunde de spate și la o mână. Sportiva în vârstă de 32 de ani a ajuns însă la sosire, ajutată și de amintirile celui mai frumos moment din acest Dakar – străbaterea dunelor din Peru.

Peste toate, însă, a contat pregătirea fizică pentru Sanz, element care face diferența în condițiile extreme de temperatură sau altitudine pe care ți le aruncă în față Dakar-ul.

Cum s-a pregătit Laia Sanz pentru Dakar

Totul a început încă de anul trecut iar programul Laiei a fost, poate, unul atipic dacă luăm în considerare competiția pentru care se pregătea. Sanz a ales schiul alpin pentru care s-a dus în Pirinei. Asta a ajutat-o să se pună la punct cu două elemente ale raliului: navigația și modul în care înfrunți singurătatea. În plus, a ajutat-o și altitudinea ridicată.

„Mă ajută să mă concentrez. Antrenamentul la înălțime este foarte folositor în cazul formatului actual al Dakar-ului iar schiul alpin mă ajută să-mi antrenez toate patru membrele. Cu cât simt că sunt mai bine pregătită din punct de vedere fizic, cu atât îmi crește și încrederea în sine și forța mentală.” – Laia Sanz

În plus, Laia s-a antrenat și în sala de sport din apropierea casei unde a ales mereu serii scurte de antrenament – maximum 60-70 de minute.

Ținta a fost mereu ca pauzele să fie minime între repetări, pentru un exercițiu intens. Un exercițiu care s-a evidențiat în programul Laiei a fost „Sperietoarea”: ideea este să faci mici sărituri în timp ce împingi o greutate în sus și în față ceea ce îți antrenează mușchii spatelui, brațelor dar și ale picioarelor.

Peste toate acestea a venit exercițiul pe motocicletă căci un exemplar pregătit pentru a participa la Dakar este mult mai greoi decât o motocicletă normală și-ți pune la încercare tot corpul.

În plus, un element-cheie cu care Laia a trebuit să se pună la punct a fost să-și antreneze corpul pentru dieta pe care avea să o urmeze în timpul raliului căci, pe parcursul probelor (care ajung să dureze până la opt ore!), sportivi primesc doar lichide.

Astfel, planul Laiei a fost destul de simplu: și-a făcut, în avans, sandvișuri pe care le-a mâncat înaintea probelor sau în timpul realimentării ca să evite situația neplăcută de la prima participare când a slăbit șapte kilograme din cauza lipsei de mâncare.

Pe Laia Sanz începutul anului 2019 o va găsi tot în America de Sud pentru o nouă ediție de poveste a Raliului Dakar. Și, cu siguranță, îți vom povesti și noi despre asta. 

Urmărește SheDrives.ro pe Facebook și Instagram

Din aceeași categorie

Refresh and Reveal” – Calendarul Pirelli 2025 de Ethan James Green, prezentat la Londra, la Muzeul de Istorie Naturală

"Refresh and Reveal" este titlul Calendarului Pirelli 2025, realizat...

Mazda MX-5: visul unui weekend de vară

Mazda MX-5 e o mașină care te face să...

Dacia lanseaza seria limitata aniversara Logan XX

Dacia sărbătorește două decenii de la debutul vânzărilor primei...

O aventură de vară cu MINI Cooper SE

Vara aceasta, mai mult ca niciodată, am cochetat cu...

Cele mai recente

Refresh and Reveal” – Calendarul Pirelli 2025 de Ethan James Green, prezentat la Londra, la Muzeul de Istorie Naturală

"Refresh and Reveal" este titlul Calendarului Pirelli 2025, realizat...

Mazda MX-5: visul unui weekend de vară

Mazda MX-5 e o mașină care te face să...

Dacia lanseaza seria limitata aniversara Logan XX

Dacia sărbătorește două decenii de la debutul vânzărilor primei...

O aventură de vară cu MINI Cooper SE

Vara aceasta, mai mult ca niciodată, am cochetat cu...

S-a lansat noul model MG ZS HEV+ în România

MG Motor România a lansat noul model SUV, MG...

Refresh and Reveal” – Calendarul Pirelli 2025 de Ethan James Green, prezentat la Londra, la Muzeul de Istorie Naturală

"Refresh and Reveal" este titlul Calendarului Pirelli 2025, realizat de Ethan James Green. Cea de-a cincizeci și una ediție a Calendarului Pirelli, prezentată astăzi...

Mazda MX-5: visul unui weekend de vară

Mazda MX-5 e o mașină care te face să visezi: la drumuri șerpuite de munte și priveliști spectaculoase, faleze deasupra mării, escapade de weekend,...

Dacia lanseaza seria limitata aniversara Logan XX

Dacia sărbătorește două decenii de la debutul vânzărilor primei generații Logan prin lansarea unei serii limitate aniversare a sedanului său de segment B. Intitulată „Logan...