[Drive test] Nissan Leaf: prima experiență la volanul unei mașini electrice

0
384
Nissan Leaf

După un weekend petrecut la volanul modelului electric Nissan Leaf, am decis că următoarea mea mașină va fi electrică.

Atât de mult mi-a plăcut. Dacă te bate gândul achiziționării unui model electric, am câteva ponturi și informații utile pentru tine.

Îmi place ideea de mașină verde, care nu poluează atunci când rulăm cu ea peste tot în oraș. Pentru că simt și văd efectele poluării, pretundindeni!

Aveam însă impresia că o mașină electrică este mult mai dificil de gestionat decât una pe combustibil convențional. Mă refer la încărcare, autonomie, dotări. Conducând Nissan Leaf pentru câteva zile, mi-am dat seama că m-am înșelat. Cumplit!

Nissan Leaf

Este simplu să ai și să conduci o mașină electrică, chiar și în România, în ziua de astăzi. Există puncte de încărcare suficiente, iar autonomia modelului Nissan Leaf, utilizat în condiții de iarnă (de către o persoană extrem de friguroasă!), este absolut suficientă pentru te mulțumi, indiferent de meserie și stil de viață.

Dar, hai să îți spun exact cum a fost…

Ceea ce te frapează, la început, într-o mașină electrică este doar liniștea, cred. Niciun sunet la pornire, niciun sunet atunci când te pui în mișcare. În rest, se manevrează, arată și se comportă ca orice altă mașină.

Nissan Leaf

Folosește la minimum aerul condiționat

Sunt câteva « reguli » pe care, așa cum am fost și eu învățată de alții, ar trebui să le respecți la volanul unei mașini electrice. Asta, pentru a profita de o autonomie cât mai mare.

Fiind iarnă și temperaturi scăzute, nu puteam rula, evident, fără căldură. Sistemul de aer condiționat consumă mult și reduce autonomia mașinii destul de considerabil. Nissan Leaf însă are o funcție ‘Heat’, care își face treaba. Adică, setată temperatura la 22 de grade, în mașină a fost ideal. De altfel, eu am folosit și încălzirea în scaun. Iar autonomia nu a fost afectată serios.

PlugShare, cea mai utilă aplicație

Pentru a rula fără griji la volanul unei mașini electrice, este bine să știi în permanență că, în caz de nevoie, ai unde opri pentru a alimenta… adică pentru a încărca mașina, mai exact.

Eu am descoperit aplicația PlugShare, disponibilă atât în Apple Store, cât și pe GooglePlay. Este aplicatia Must Have dacă achiziționezi o mașină electrică.

PlugShare îți arată exact unde se află puncte de încărcare în jurul tău, dar și tipul acestora. Pentru că nu toate vehiculele electrice au același tip de priză pentru încărcare. De asemenea, în aplicație poți vedea dacă mai sunt vehicule la respectivul punct de încărcare și dacă este disponibil.

Pe mine m-a ajutat extrem de mult aplicația. Și mi-a dat acea siguranță că pot găsi o soluție în orice moment, dacă mă trezesc ca am nevoie să încarc bateria.

Nissan Leaf

Cât costă încărcarea unei mașini electrice

De principiu, există stații de încărcare (rapide sau prize clasice) cam în toate mall-urile, supermarke-urile, în majoritatea parcărilor complexelor de birouri și ansablurilor rezidențiale, în unele benzinării…

Încărcarea este gratuită în unele cazuri. Și, evident, acestea sunt punctele cele mai căutate și solicitate.

În parcarea magazinelor Kaufland găsești astfel de stații. Tot ceea ce trebuie să faci este să soliciți un card în magazin și apoi poți încărca gratuit oricând ai nevoie.

Nissan Leaf

Tot gratuit, am mai alimentat la Lidl Aviației și la Mol Timpuri Noi. În unele mall-uri (cum ar fi București Mall Vitan) și unele magazine Mega Image (precum Mega Image Concept Store Piața Gemenii sau Băneasa) sunt stații de încărcare gratuite, dar nu sunt din cele rapide.

Nissan Leaf

Există însă și o rețea de stații de încărcare, foarte bine pusă la punct, contra cost. Acestea se numesc e-charge și este dezvoltată de Renovatio. Aceste stații funcționează pe baza unor carduri emise de Renovatio. Există 3 tipuri de abonamente (START – gratuit, ENTRY – 99 lei/lună și FAST – 220 lei/lună) și în funcție de cel pentru care optezi tarifele la încărcare sunt diferite. Gasești toate detaliile pe site-ul lor.

Și la OMV se plătește pentru încărcarea vehicului electric.

Mie mi-a plăcut mult experiența la volanul unei mașini electrice. Mi se pare că trebuie doar, la început, să îți planifici puțin mai detaliat drumurile, iar apoi totul devine obișnuință și reflex.

Nissan Leaf este o mașină excelentă, modelul perfect pentru a ‘debuta’ la volanul unui vehicul electric. Eu am testat un Nissan Leaf nivel de echipare N-Connecta (un nivel 2, foarte bogat însă) și am beneficiat de o multitudine de sisteme de siguranță și asistență la condus, dar și de confort foarte eficiente.

Prețul acestui model începe de la 36.900 euro (cu TVA inclusă). Beneficiezi însă de un eco-tichet prin programul Rabla Plus de 45.000 lei, deci în final ajungi undeva la 27.000 euro pentru această configurație Nissan Leaf.

Citește și: Gheața neagră: o cauză frecventă a accidentelor rutiere în această perioadă

Urmărește SheDrives.ro pe Facebook și Instagram