[Drive test] Volkswagen e-Golf – cât de aproape este viitorul?

0
361

Suntem într-un moment de transformare a industriei auto, chiar dacă puțină lume vede deocamdată amploarea acestui moment. Este ca un razboi care se dă atât între companii cât și în interiorul companiilor producatoare de mașini.

Cele doua tabere încleștate în razboi sunt asemenea lui David și Goliat, dar spre surpriza multora, câștigătorul a fost decis cu mult înainte ca acest război să înceapă, mai exact, atunci când încălzirea globală a devenit o preocupare serioasă a lumii moderne.

Inevitabil, mașinile electrice vor câștiga acest razboi. Totuși, întrebarea este “de ce”?

Răspunsul este unul complex, dar dacă ar fi să alegem doar un singur motiv, ar fi același pentru care și mașinile diesel au câștigat teren în fața celor pe benzină… pentru că ne costă mai puțin să mergem cu ele.

O mașina electrică, în acest moment, ne costă de aproximativ 10 (zece) ori mai puțin să rulăm cu ea comparativ cu una pe combustibil. Și aici vorbim doar de costul energiei electrice la suta de kilometri. Din punct de vedere al întreținerii unei mașini electrice, avantajele sunt mult mai mari.

VW e-Golf

În ceea ce privește confortul și calitatea mașinilor, deja intrăm într-o altă eră: producatorii mașinilor electrice vor fi nevoiți să facă mașinile la un nivel de calitate mult mai ridicat și asta pentru că fiecare bătaie, fiecare scârțâit, fiecare zgomot va fi mult mai ușor de auzit.

Ar mai fi și alte avantaje temporare: mașina se poate încărca gratis în unele locuri, impozitul este cu 95% mai mic, parcarea este gratuită. Ultimul, dar nu cel din urmă, este și “eco tichetul” de aproximativ 10.000 de euro, oferit de statul român la cumpărarea unei mașini electrice.

Deja aud reacțiile de neîncredere referitoare la costul energiei electrice/km, așa că hai să facem un mic calcul comparativ între modelul Volkswagen e-Golf pe care tocmai l-am avut în teste și mașina diesel pe care o conduc în mod curent.

Fără a intra în detalii extrem de tehnice, consumul mediu de motorină în București este undeva la 9l/100km, iar cel de energie electrică este de 17,5 kw/100km (inclusiv curentul regenerat în momentul frânării).

Menționez că este iarnă, iar temperaturile sunt sub 0 (zero) grade. Ultimul preț cu care am alimentat a fost 5.64 Ron / litru de motorină, iar pretul pe kw platit la ultima factură este 0.26 Ron. Un calcul simplu îmi arată că fiecare 100 de km mă costă motorină în valoare de 50.76 Ron și energie electrică în valoare de 4,55 Ron.

VW e-Golf

Calculul este valabil pentru cel mai confortabil mod de a folosi o mașină electrică și anume de a o încărca seara cand ajungem acasă. Raportul este mai mare de 11 ori în favoarea mașinilor electrice, iar asta cred că te poate convinge să le iei în considerare.

În ciuda dezavantajelor existente în acest moment. Dezavantaje ar fi: autonomia redusă, lipsa infrastructurii pentru încărcarea bateriilor, iar pe termen lung trebuie luată în calcul și deteriorarea bateriilor.

Dintre cele câteva mașini electrice care există momentan, am testat doar Volkswagen e-Golf. Aceasta nu este o mașină complet nouă, ci un Golf modificat să funcționeze cu un motor electric.

VW e-Golf VW e-Golf

E pentru prima oară când conduc o mașina electrică și de la prima apăsare pe pedală am rămas fără cuvinte. Nu există termen de comparație la felul cum accelerează, cum se conduce, cât de stabilă este și cum se aude (sau mai bine zis că nu se aude nimic). Din punctul meu de vedere, Volkswagen spulberă fără drept de apel orice alt Golf existent în acest moment pe piață.

Până de curând, și eu, la fel ca majoritatea oamenilor, nu știam prea multe despre mașinile electrice și nu consideram că este o soluție viabilă în România din mai multe motive:

  • lipsa infrastructurii de încărcare
  • tehnologia prea nouă pentru România (nu avem autostrăzi, dar vrem mașini electrice…)
  • lipsa unei diversități. Nu există prea multe modele și opțiuni de a alege una pe gustul meu
  • autonomia prea mică…

Banuiam ca este o evoluție pentru viitorul îndepărtat, însă nu îmi imaginam că viitorul este atât de aproape.

Însă, după ce am condus Volkswagen e-Golf pentru câteva zile și după săptămâni întregi petrecute online pentru a mă documenta serios în ceea ce privește tehnologia, pot să spun că avantajele sunt îndeajuns de mari încât să îmi schimbe perspectiva. Merită să ne schimbăm perspectiva și obiceiurile în favoarea mașinilor electrice.

VW e-Golf VW e-Golf

Volkswagen e-golf are o autonomie de 200km, suficient pentru un minim de 4 zile de condus. Am observat că parcurg în medie 35 km/zi și asta îmi permite să îmi încarc mașina în timp ce fac cumpărături din supermarket sau merg la un film în mall.

Producătorul spune că autonomia ar fi chiar mai mare, dar cel mai probabil nu iarna și nu cu un stil de condus agresiv (accelerația fantastică mi-a creat dependență în câteva minute).

Referitor la stațiile de încărcare, am fost surprinsă de numărul lor. Sunt mult mai multe decât credeam. Kaufland, Lidl, Mega Image, Omv, Romstal, reprezentanțe auto, unele mall-uri și din ce în ce mai multe clădiri de birouri și ansambluri rezidențiale au stații de încărcare pentru mașini electrice.

Eu am încărcat de 3 ori bateria în primele 2 zile, dar nu pentru că rămâneam fără, ci pentru că eram extrem de stresată să nu fac pana prostului. În situația asta, încarcărea a durat doar câteva minute de fiecare dată.

Motorul electric al modelului Volkswagen e-Golf e amplasat frontal și are o putere de 136 CP. Bateria are o capacitate de 35kw, iar “cutia de viteze” este automată.

Simplitatea motorului și a cutiei de viteze, care de fapt este un reductor de turație, face ca întregul ansamblu să necesite extrem de puțină întretinere și la intervale foarte mari.

Ca să înțelegeți de ce, un motor pe combustibil are câteva mii de componente în mișcare, componente ce necesită răcire și lubrifiere, reglare și întreținere periodică pentru o bună funcționare. Prin comparație, un motor electric împreună cu transmisia automată are mai puțin de 100 de componente în mișcare (media este undeva pe la 45, inclusiv rulmenții).

Chiar dacă cifrele de performanță nu sunt impresionante (9,5 sec/100km, 160 km/h viteza maximă), plecarea de la semafor și depășirile se simt ca într-un bolid de curse.

Totuși, traficul din București nu permite prea multe depășiri fulminante, așa că în majoritatea timpului am folosit modul Eco Drive în defavoare celui Normal. Un alt mod este și “Eco Drive +”, mod care economisește la maxim bateria, dar este extrem de plictisitor. Este totuși o soluție bună în cazurile în care bateria este aproape goală.

Un alt lucru interesant este modul “B” al cutiei de viteze. Dacă D (drive) este modul normal al unei cutii de viteze automate, B (motor braking mode) este un mod special al mașinilor electrice în care motorul frânează mașina la ridicarea piciorului de pe pedala de accelerație, regenerând astfel o parte din energia consumată la deplasare. Este un mod de a conduce foarte natural și confortabil în oraș, iar după câteva ore de condus astfel, te obișnuiești și nu mai apeși pedala de frană decât în situațiile în care vrei să oprești mașina de tot. Unii specialiști afirmă că, folosind acest mod, plăcuțele de frână vor fi schimbate extrem de rar sau chiar niciodată.

Designul, interiorul, spațiul din portbagaj sunt la fel ca la un model Golf obișnuit. Bordul în schimb este puțin diferit, fiind dotat cu un display mai modern.

VW e-Golf VW e-Golf

Modelul pe care l-am testat beneficia de majoritatea opționalelor moderne (încălzire în scaune, navigație, sistem climă automat, etc.), dotări care pot fi bifate la toată gama Golf. Opțiunea mea preferată la o mașina este însă Apple car play/android auto. Consider această opțiune ca fiind una esențială, deoarece reduce la maxim utilizarea telefonului în mașina și îți oferă acces simplu, pe display-ul central, la tot mai multe aplicații utile de pe telefon, inclusiv waze, maps, messages, music, spotify, etc.

Iubitorii de muzică vor aprecia liniștea și modul în care se aude muzica într-o mașină electrică.

Ca o mențiune interesantă, dupa ce am lăsat mașina la Porsche Bucuresti Nord, am fost luată de o mașina Uber care, coincidență, era un Golf 7 TDI. Am putut astfel, dacă mai era nevoie, să fac o comparație directă între cele doua mașini și pot să afirm cu absolută certitudine, Volkswagen e-Golf este o mașina dintr-o clasa net superioară din toate punctele de vedere. Confort, stabilitate, acelerație, plăcere de a conduce…

Aș putea să scriu la nesfârșit despre e-Golf și despre mașini electrice în general, atât de impresionată am fost.

Tot ce pot să afirm acum cu certitudine este că următoarea mea mașina va fi una electrică.

Prețul unui model Volkswagen e-Golf pornește de la 38.468 euro (incluzând TVA). În această configurație standard, mașina are cam de toate, inclusiv navigație. Ceea ce ai mai putea adăuga, pentru confort, ar fi poate scaunele față încălzite (464 euro cu TVA inclusă) și sistemul Park Assist (724 euro cu TVA inclusă). Pentru calculele tale, află că beneficiezi de un eco-tichet prin programul Rabla Plus de 45.000 lei, așa că prețul unui e-Golf ajunge în jur de 29.000 euro.

Foto: Marooni

Citește și: Nu folosi telefonul mobil atunci când ești la volan

Urmărește SheDrives.ro pe Facebook și Instagram