Sabine Schmitz și echipa KODIAQ RS au cucerit Nordschleife, reușind să doboare recordul pe celebrul circuit într-un SUV de șapte locuri.
Sabine Schmitz a fost la volan, avându-l pe Frantisek Drabek pe scaunul din dreapta. Imediat după ce a stabilit recordul pe Nordschleife, Sabine a oferit un interviu în care povestește experiența cu Skoda KODIAQ RS, dar și despre celebrul circuit din Germania.
Cum a fost să pilotezi noua mașină?
Mașina arată sportiv și are un comportament sportiv. Credeam că o mașină cu șapte locuri va fi greu de manevrat, mai ales pe un circuit ca Nordschleife, care e destul de greu cu toate denivelările și virajele specifice, însă s-a comportat perfect și a fost plăcută la condus.
Te-a surprins mașina aceasta?
Fiecare mașină e diferită. Daca mergi cu o mașină de curse, de exemplu, trebuie să tragi de ea la maximum. Credeam că modelul acesta va fi un pic mai greu de manevrat din cauza greutății, toate acele denivelări fiind o problemă pentru mașină, ceea ce s-a și dovedit a fi adevărat de câteva ori pe zonele de frânare, dar în majoritatea cazurilor a fost bine. Mai ales în viraje ca Adenau Frost S, unde există un transfer mare de mase, mașina s-a comportat bune și m-a impresionat.
Au fost efectuate modificări pentru turul de record?
Mașina este una de serie și nu s-a schimbat nimic la ea. Cred că dacă vrem să batem recordul, ar trebui să o facem cu o mașină care se găsește la vânzare. Altfel nu ar avea niciun sens să faci modificări, cum ar fi să schimbi frânele. Acesta este cel mai dificil circuit din lume. E greu să mergi repede aici cu orice mașină. Inginerii au făcut o treabă grozavă reușind să facă o astfel de mașină de serie să fie rapidă pe circuit. M-am simțit confortabil încă de la început în ea, chiar nu mă așteptam la asta.
Ai ieșit pe circuit într-o mașină de familie, nu una de curse. De ce?
Vreau să arăt lumii că pilotajul la Nordschleife este o experiență fantastică, indiferent de mașină. Vreau să le arăt oamenilor cât de bine se poate comporta o mașină pe care o cumperi din showroom. Mereu îmi place să conduc ceva special, ca o dubă de curse de exemplu. Am văzut chiar și rulote care se dădeau pe circuit. Pentru mine, e interesant să învăț comportamentul unei mașini. Sunt mereu pregătită pentru ceva ieșit din comun. De ce nu?
Ce face acest circuit atât de special și atrăgător?
Nordschleife are atât de multe povești de spus. Este un circuit de curse uluitor. Toată lumea știe de el. E extrem de faimos. Atât de multe lucruri dramatice s-au întâmplat aici, atât bune, cât și rele. E un sentiment grozav să conduci o mașină aici. Te lupți cu circuitul și cu vremea. Sunt atât de multe condiții de îndeplinit. Câteodată ai soare, însă la 5 kilometri te așteaptă ploaia torențială. Alegerea pneurilor e mereu o dilemă. E pur și simplu grozav să pilotezi aici, câteodată vei fi dezamăgit de performanța ta, însă câteodată foarte fericit de ea.
De ce e Nordschleife asa de cunoscut?
Pentru că aici au avut loc evenimente fabuloase în lumea sporturilor cu motor. Circuitul are 90 de ani și e pur și simplu „mama sportului cu motor”. La deschidere, în 1927, nu era doar un circuit de curse, ci și unul de teste. De-aia spun că aici este locul în care au luat naștere sporturile cu motor. Toată lumea care vine aici vrea să revină din nou și din nou. E ca un drog.
Ai pilotat pe Nordschleife mult timp. S-a schimbat cumva stilul tău de condus de-a lungul anilor?
Stilul meu de condus? (râde, n.r.) Am încercat mereu să fiu pe cât de rapidă posibil. Mașinile s-au schimbat mult. Când am început în acest sport, nu existau ABS sau servo-direcție. Pneurile nu aveau aderență așa mare. Acum mașinile sunt mai ușor de manevrat.
Cum e să fi femeie într-un sport dominat de bărbați?
La început a fost greu. Toată lumea zicea că te ajută, dar nu era așa, până la urmă m-am ajutat singură și am ajuns să îi depășesc. Mulți s-au supărat imediat pe mine. Trebuie să fii tare pentru că jocurile nu sunt niciodată corecte. Acum după atâția ani, bărbații și-au învățat lecția și acum suntem mai multe femei în motorsport, chiar extrem de rapide.
Cum te pregătești pentru o cursă?
Când pilotezi pe Nordschleife, pregătirea de cursă e mereu o încercare. Fiecare mașină are propria viață, așa că trebuie să te pregătești, să vezi cum se comportă pe circuit și să îți faci un plan care să te ajute să mergi repede.
Care e amintirea ta preferată despre Nordschleife?
Am atât de multe, având în vedere că pilotez aici de 30 de ani. Am câștigat cursa de 24 de ore de două ori. Acelea au fost rezultate extraordinare pentru mine. Eram cu o echipă locală, ca o familie. Apropierea e cea care face o echipă. Nu știam ce pneuri să folosim înainte de ultima bătălie pentru victorie. Am optat pentru cele mai grele pneuri pentru ploaie în timp ce rivalii au optat pentru slick-uri. A început o ploaie torențială, așa că am câștigat cursa cu jumătate de tur avantaj. A urmat desigur o petrecere fabuloasă.
Care sunt sfaturile tale pentru cei care vor să conducă pe Norschleife?
E foarte dificil de pilotat când e mult trafic, deci dacă ajungi la circuit duminica sau într-o zi de sărbătoare va fi foarte complicat. Fiind trafic foarte mare, trebuie să te uiți mereu în oglinzi pentru că foarte mulți vor să depășească. Asta nu te ajută la concentrare. E mai bine să vii în timpul săptămânii, sau seara. Pentru început, cel mai bine e să parcurgi maxim 3 – 4 tururi. Apoi să te oprești, să dormi, să te gândești la el și să revii a doua zi. Așa e mult mai bine.