Mazda MX-5 e o mașină care te face să visezi: la drumuri șerpuite de munte și priveliști spectaculoase, faleze deasupra mării, escapade de weekend, vacanță și multă libertate.
Mazda MX-5 este un roadster chic, cu un design timeless, mereu actual și foarte ușor de îndrăgit, care te face să redescoperi plăcerea de a conduce. Și, în mod absolut surprinzător (la prima vedere), perfect și pentru drumurile cotidiene.
Nu am mai văzut-o demult, să tot fie 5 ani de la ultima noastră întâlnire… și uitasem cât de plăcută este. Am avut o mică ezitare, părându-mi mai joasă decât îmi aminteam, o senzație de mașină de jucărie. Însă, în afară de faptul că urcatul la volan necesită puțină atenție și „metodă” (dacă nu ești îmbrăcată corespunzător mai ales), Mazda MX-5 se comportă ca orice altă mașină.
Și poziția la volan mi-a părut puțin ciudată la început (deh, nu conduc un roadster zi de zi), dar senzația aceasta dispare imediat ce ai ieșit în trafic… de preferință decapotată! Pentru că mașina este construită astfel încât să ai o vizibilitate perfectă. Iar senzațiile pe care ți le oferă când o conduci fac să dispară într-o ceață pufoasă, ca într-un vis, orice reținere sau îndoială ai fi avut înainte.
M-am obișnuit rapid și cu scaunul ce nu poate fi reglat pe înălțime. Compensează însă la capitolul susținere, nici nu am simțit orele de condus continuu, plus siguranță – simți că ești bine prinsă. Ecranele, comenzile și instrumentarul de bord sunt amplasate pentru a-ți fi la îndemână și ușor de accesat și utilizat. Am apreciat display-ul central de 8,8 inch, una dintre noutățile acestei generații Mazda MX-5, cu comenzi tactile și conexiunea rapidă prin Apple Car Play.
În mod evident, nu este o mașină de familie… sau pentru un road trip în jurul lumii, dacă ți-ai propus să pleci cu bagaje. Dacă iei doar cardul cu tine, MX-5 va fi un partener de călătorie senzațional.
În portbagaj, precum poți intui privind-o, încape o valiză de mici dimensiuni sau 2 genți mai mici. Chiar dacă plafonul textil nu intră în portbagaj atunci când este deschis, volumul acestuia este destul de redus. Nici spațiile de depozitare nu sunt foarte generoase, deși față de modelul anterior, au apărut suporturile pentru pahare, torpedoul vertical aflat între scaune… nu există nici „locurile din spate” unde să poți arunca geanta și cumpărăturile, dar nu despre asta este vorba la Mazda MX-5.
Pentru că, în ciuda acestor neajunsuri, care se subînțeleg și decurg din statutul de roadster, mie mi-a plăcut cam totul la Mazda MX-5. Cum arată, cum se simte, cum se conduce, cum se comportă la drum lung. M-a recucerit instant și mi-a amintit că și în trecut mi-am dorit să o pot conduce zi de zi. Și sincer, nu m-ar deranja nici iarna să mă îmbrac mai gros pentru a merge cu ea decapotată.
Și, se pare că nu sunt singura! Mazda MX-5 este una dintre cele mai populare mașini sport și cel mai vândut roadster din lume. Și pot înțelege de ce. Este o mașină care îți pune automat un zâmbet pe față când te urci la volan și ți-l păstrează acolo pe toată durată călătoriei… nu mai există mitocani în trafic, lucrări care blochează orașul, nervi, claxoane, supărări, niciun drum nu mai pare atât de lung și obositor, efectiv șterge totul cu buretele.
Mazda MX-5 este despre senzații, despre tot ceea ce te face să simți atunci când o conduci. Este mașina la care visai și nu ai știut până în momentul când ai condus-o. Și se conduce cu foarte mare ușurință. Accelerează atât de lin și natural, iar adierea vântului în păr îți dă un sentiment de liniște și lipsă de griji extrem de plăcute… ca într-un vis!
Faptul că este joasă îți dă un sentiment de siguranță, chiar și la viteze mai mari, pentru că o simți ‘lipită‘ de asfalt. Cutia de viteze (manuală, doar este o « sportivă », dar există și varianta automată acum) mi s-a părut foarte bine etajată, cu rapoarte scurte, iar sunetul motorului… cea mai frumoasă muzică!
Mazda MX-5 propune în continuare un sistem extrem de simplu de decapotare, procesul fiind exclusiv manual și durând doar câteva secunde. Există și varianta unui hard top, pentru cei care-și doresc mai multă liniște în interior, fiind mai bine antifonată, dar sincer nu-mi pot imagina acest model astfel.
Bonus, sistemul de sunet Bose, care completează senzația de plăcere la bord. Și compensează nivelul mai ridicat de zgomot, cel puțin în cazul versiunii cu soft top.
Recunosc că mă văd la volanul unei Mazda MX-5, zi de zi strecurându-mă (cu zâmbetul de buze datorită ei) în traficul de coșmar bucureștean. Dar pot să mă imaginez și evadând în weekend departe de agitația orașului, conducând cu părul în vânt, fără alte griji și probleme.
Prețul unui model Mazda MX-5 pornește de la 33.190 euro (echipare Prime-Line, 1,5l Skyactiv 132 CP).
Versiunea testată de mine, Mazda MX-5 Skyactiv G-184 Homura (echiparea de top) pornește de la 49.590 euro. Dar are cam tot ceea ce îți poți dori de la ea, atât în ceea ce privește elementele de design (faruri LED adaptive, ornamente praguri cromate, oglindă retrovizoare cu control automat între mod zi/noapte fără ramă, volan îmbrăcat în piele cu comenzi audio și Bluetooth, oglindă exterioară șofer cu amplificarea imaginii și unghi larg), dar și sistemele de asistență și siguranță (sistem monitorizare unghi mort (BSM) cu asistență la deplasarea în marșarier (RCTA), Sistem de control dinamic (DSC cu Track Mode), cameră cu detecție frontală & cameră monitorizare spate, asistență inteligentă la viteză (ISA), sistem de asistență la părăsirea benzii de rulare (LAS), asistență la parcare…). Totuși, culoarea aceasta superbă, cu aer retro, super chic & elegantă, Aero Gray, a mai adăugat 390 euro la costul mașinii, dar, zic eu, merită!