Vara aceasta, mai mult ca niciodată, am cochetat cu ideea de a conduce o mașină electrică (în oraș, până la munte sau la mare, în vacanța în Grecia). MINI Cooper SE a fost, fără echivoc, cea mai simpatică și nonconformistă parteneră de drum.
Prima întâlnire a fost la final de iunie, într-o zi fierbinte în care am făcut o excursie până la mare. Destinația a fost atunci importantă (adăpostul Urme de Bucurie de la Cernavodă), și cu toate astea am apreciat în mod deosebit și partenerii de călătorie, noile modele MINI.
Mi-a rămas gândul la ecranul circular OLED care fusese personalizat cu imaginile adorabile ale unor căței și pisici din adăpostul de la Cernavodă, dar și la un detaliu mult mai practic – autonomia afișată la sosirea la Cernavodă, care depășea 100 de kilometri. În condițiile în care rulasem în condiții de autostradă, cu aerul condiționat la maxim (am menționat deja arșița care a lovit încă de la orele dimineții).
In varianta electrică sau clasică, MINI îți oferă o experiență dincolo de cea oferită de orice mașină – pentru că îți face poze (are o camera interioară, iar pozele ies chiar foarte bine) și pentru că este atât de personalizabilă încât poți avea certitudinea unei mașini unice, doar a ta, exact așa cum ți-o dorești.
Nu cred ca mai trebuie menționat faptul că sunt absolut fascinată și îndrăgostită de design-ul MINI, de formele care nu s-au modificat substanțial de la începuturile sale – și ce bine! Pentru că MINI este perfect așa cum este, nu are nevoie de modificări pentru că look-ul său vintage este adânc înrădăcinat în sufletele fanilor săi (care nu sunt puțini).
Interiorul este minimalist, dar perfect! Atât de frumos desenat încât nu are nevoie de niciun alt brizbriz inutil. Materialele eco utilizate sunt alt element surprinzător atunci când te urci la volan, bordul îmbrăcat în textil fiind absolut senzațional (că tot am menționat sentimentul special de a conduce o mașină unică).
MINI vrea să te distreze, să te simți bine la bord, confortabil și relaxat. Instrumentarul de bord cu toate informațiile care, pentru mine, devin uneori stresante prin multitudinea lor, a dispărut. Se eliberează astfel din câmpul vizual. Poți opta pentru un head-up display (disponibil în dotările opționale), dacă vrei să ai totuși în permanență în fața ochilor anumite informații esențiale. Toate celelalte sunt disponibile pe ecranul circular OLED, poziționat la îndemână și orientat spre șofer…
Și dacă tot am menționat gradul excepțional de personalizare a mașinii, eu m-am distrat comutând între modurile MINI Experience. Selectarea lor se face simplu, pe ecranul OLED. Sunt 7 moduri MINI Experience, care pornesc, într-un fel, de la modurile de condus, oferind o ambianță interioară în acord cu experiența de condus.
Fiecare experiență are desemnate culori și o grafică adaptate, iar cu ajutorul proiectorului din spatele ecranului OLED, ele sunt transpuse pe tabloul de bord, prelungindu-se natural și pe ornamentele portierelor… De exemplu, în modul Go-kart, afişajul şi interiorul sunt dominate de semnătura gri carbon cu roşu specifică John Cooper Works.
În modul Personal, poți selecta o imagine, care te reprezintă sau pe care îți dorești să o ai mereu aproape, ca fundal pentru ecranul OLED (așa au fost selectate imaginile cu pisici și căței pentru vizita la Cernavodă), iar culorile dominante ale acestei imagini vor fi proiectate pe suprafețele textile ale tabloului de bord. Iluminarea ambientală de sub tabloul de bord și din oglinda exterioară este ajustată în aceleași culori.
Nu știu dacă să numesc acest model MINI mașina gadget (este, pentru toate inovațiile digitale pe care le descoperi cu uimire la bord) sau o bijuterie (pentru aspectul și senzația pe care ți-o lasă)… este o combinație din cele două, clar!
Ca orice MINI, este ușor de condus – te acomodezi rapid cu poziția la volan, parcă nici nu te-ai fi dat jos de la volanul lui vreodată, iar mașina îți răspunde ca și când v-ați cunoaște de o viață. Este foarte reactiv, îi place la drum lung și se asigură că îți place și ție (în ciuda caracterului ușor sportiv, este foarte confortabil și plăcut la drum).
Suspensiile parcă s-au mai înmuiat – în aceeași direcție de a-ți face pe plac – dar îți dă aceleași senzații pe viraje sau când apeși puțin pedala de accelerație.
Bineînțeles că MINI vine cu o „gălăgie” de sisteme de asistență (e bine că știam să conduc căci altfel îți dă impresia în unele momente că te poți baza exclusiv pe el, atât de avansat este nivelul de asistență). Inclusiv în momentul parcării știi că ai spate – cu cei 12 senzori cu ultrasunete și cele 4 camere surround, nu prea există colț fără vizibilitate sau obstacol ascuns.
Eu am testat, așa cum povesteam, MINI Cooper SE, 160 kW/218 CP, cu o autonomie (anunțată) de 388 km și un preț de pornire de 35.640 euro (TVA inclus). MINI însă, indiferent de nivelul de echipare, vine și cu un „shopping list” cuprinzător, cu multe accesorii ce țin de sfera aceasta specială de personalizare la infinit.
Astfel, cu echipamentele opționale adăugate (culoarea Blue Blazing, jantele bi-ton de 18”, Favoured Trim cu volan sport, scaune sport, plafon și oglinzi albe etc., Pachet XL cu sistem acces Confort, trapa panoramică vitrată, MINI Experience Modes, faruri LED etc.) modelul testat ajungea la 47.922 euro (TVA inclus).