Featured

Cel mai dinamic 911 Carrera S produs vreodată

Porsche adaugă noul Carrera S la gama de modele...

Renault 5 Turbo 3E renaște ca model de serie

Anatomy of a Comeback, serialul documentar disponibil pe Prime...

Refresh and Reveal” – Calendarul Pirelli 2025 de Ethan James Green, prezentat la Londra, la Muzeul de Istorie Naturală

"Refresh and Reveal" este titlul Calendarului Pirelli 2025, realizat...

[RETRO CHIC] Un coupe cochet lansat acum 60 de ani, Mazda R360

Un coupe cochet lansat acum 60 de ani, Mazda R360 a devenit aproape imediat noul standard de referință pentru modelele japoneze de clasă micro.

Puțin cunoscută în afara Japoniei, Mazda R360 a avut o ascensiune spectaculoasă în țara de origine. Primul model pentru pasageri al companiei a înregistrat peste 4,500 de unități vândute încă din ziua lansării din mai 1960. Ulterior, până la sfârșitul anului, a acaparat deja două treimi din piața înfloritoare a „modelelor kei” (micro), cât și 15% din întreaga piață națională de mașini.

A fost un moment de cumpănă pentru Toyo Kogyo, cum se numea Mazda Motor Coporation la acel moment. În fața acestui producător de camionete începea o nouă eră, una a producției de mașini neconvenționale.

Un succes imediat

R360 n-a fost prima micromașină de pe piață, dar a devenit rapid cea mai populară dintre ele mulțumită aspectului stilat, greutății reduse, nivelului de implicare a șoferului și prețului accesibil – de asemenea, caracteristici definitorii ale Mazdei de azi.

Era și foarte eficientă, beneficiind de un motor în patru timpi mai silențios și mai curat, precum și mai durabil, prietenos și cu un consum mai redus decât motorul în doi timpi folosit de competiție.

Mazda R360 avea un motor V-twin cu 12kW/16 cai putere, care nu sună impresionant, dar trebuia să pună în mișcare numai 380kg. Viteza maximă era de 90 de km pe oră, ceea ce e un nivel respectabil pentru clasă și chiar destul de mult dacă luăm în considerare starea drumurilor japoneze de la începutul anilor ’60.

Prin limitarea mărimii micromașinilor (3m x 1.3m) și a motoarelor (360cm3), guvernul japonez urmărea să ajute industria locală a autoturismelor, încurajând producția modelelor accesibile și aducând visul deținerii propriei mașini mai aproape de realitate.

Rădăcinile strategiei gramului

Să creezi o mașină atrăgătoare în condițiile unor astfel de restricții cerea o doză mare de ingeniozitate. Cu opțiuni limitate în privința mărimii motorului, Mazda s-a concentrat asupra aspectelor aflate sub control, precum greutatea sau designul inovator.

Acesta a fost începutul strategiei gramului, obsesia pentru reducerea masei mașinii. Aceeași abordare se aplică astăzi tuturor modelelor Mazda, legendara MX-5 fiind cel mai popular exemplu.

Mazda R360 era produsul acestei strategii, cel mai ușoară mașină din categoria ei și cea mai ușoară mașină cu 4 scaune din lume. Mazda a căutat și a găsit o variantă care i-a permis să reducă din greutate.

În cadrul motorului așezat în spate inginerii au folosit capete de aluminiu pentru cilindri, iar carcasa transmisiei și baia de ulei erau confecționate din aliaj de magneziu. Capota era făcută tot din aluminiu, în timp ce luneta era dintr-un plexiglas fabricat special. Structure șasiului oferea, în schimb, încă un avantaj în reducerea greuității, precum și o siguranță peste medie în caz de accident.

A fost prima lecție în materie de proiectare a autovehiculelor ușoare pentru Mazda, astăzi elementul central pentru Skyactiv Technology.

Sfidăm convenționalul din prima zi

Reducerea masei a îmbunătățit comportamentul rutier al modelului R360, așa cum au făcut-o și alte caracteristici, precum suspensiile independente, a căror greutate mică au redus vibrațiile și au îmbunătățit confortul pasagerilor, în special pe suprafețe denivelate. Pe lângă motorul în patru timpi, R360 este unic prin cutia manuală sau opțional semi-automată cu 4 viteze – prima transmisie automată cu convertizor de cuplu din Japonia – care o deosebea de oferta competiției, cu o cutie manuală cu 3 viteze.

Ca urmare, R360 era un model captivant și distractiv. Întruchipând spiritul Jinba Ittai, conexiunea dintre șofer și mașină, Mazda a oferit o experiență la volan net superioară pentru o micromașină din acea perioadă.

Dacă e ceva ce Mazda n-a uitat niciodată în istoria sa, acesta este plăcerea de a conduce. N-a uitat nici de importanța esteticii. Deși majoritatea micromașinilor de atunci erau fie sedan, fie combi, Mazda a ales să producă un coupe elegant.

Multe alte noi modele aveau să apară, de la Cosmo 110S sau Luce R130 până la Mazda RX-7 sau RX-8, în timp ce astăzi ADN-ul designului Mazda a evoluat la mașinile construite în jurul conceptului Kodo, recunoscut și premiat.

Totuși, în ciuda inovațiilor și a materialelor relativ scumpe, producția eficientă a permis Mazda să vândă R360 la un preț competitiv de doar 300,000 ¥ (aproximativ 830$ la vremea respectivă). Dezirabil și la un preț accesibil, modelul a dominat piața micromașinilor încă din ziua lansării.

R360 a ajutat la rafinarea filosofiei mașinilor Mazda. Atenția acordată inovației, echilibrului, a tehnologiei de proiectare pentru reducerea masei și plăcerii condusului a rămas definitorie pentru Mazda 60 de ani mai târziu.

Pentru a nu rata nimic din ceea ce postăm urmărește SheDrives.ro pe Facebook și Instagram!

Din aceeași categorie

Theodora Gumeniuc își continuă parcursul bun în Campionatul European de Motocros Feminin

Theodora Gumeniuc a terminat etapa a doua din Campionatul...

Renault – Embleme, un laborator pe roti pentru mobilitate cu emisii reduse de carbon

Răspunzând provocărilor legate de schimbările climatice și de conservarea...

Debut pentru Batur Convertible în Dubai

Batur Convertible, al treilea model Bentley produs de carosierul...

Start de sezon pentru Theodora Gumeniuc în Campionatul European de Motocros Feminin

Theodora Gumeniuc a terminat prima etapă din Campionatul European...

Cele mai recente

Theodora Gumeniuc își continuă parcursul bun în Campionatul European de Motocros Feminin

Theodora Gumeniuc a terminat etapa a doua din Campionatul...

Renault – Embleme, un laborator pe roti pentru mobilitate cu emisii reduse de carbon

Răspunzând provocărilor legate de schimbările climatice și de conservarea...

Debut pentru Batur Convertible în Dubai

Batur Convertible, al treilea model Bentley produs de carosierul...

Start de sezon pentru Theodora Gumeniuc în Campionatul European de Motocros Feminin

Theodora Gumeniuc a terminat prima etapă din Campionatul European...

Hyundai INSTER desemnat „Vehiculul Electric al Anului 2025” la World Car Awards

Hyundai INSTER a fost distins cu titlul de „Vehiculul...

Theodora Gumeniuc își continuă parcursul bun în Campionatul European de Motocros Feminin

Theodora Gumeniuc a terminat etapa a doua din Campionatul European de Motocros Feminin pe locul 4 și a urcat pe poziția a treia la...

Renault – Embleme, un laborator pe roti pentru mobilitate cu emisii reduse de carbon

Răspunzând provocărilor legate de schimbările climatice și de conservarea resurselor, industria auto este angajată într-o transformare majoră. Prin Emblème, Renault continuă studiile exploratorii inițiate...

Debut pentru Batur Convertible în Dubai

Batur Convertible, al treilea model Bentley produs de carosierul Mulliner în era modernă, și-a făcut debutul global la un eveniment exclusivist organizat la Bab...